متا باید کلاهبرداران را مهار کند — یا با عواقب جدی روبهرو شود
گزارشها نشان میدهند متا سالانه میلیاردها دلار از تبلیغات کلاهبرداری در فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ سود میبرد. اسناد داخلی نشان میدهد این شرکت از مقیاس این مشکل آگاه است اما اقدام جدی نمیکند.

بحران تبلیغات کلاهبرداری در پلتفرمهای متا
طبق گزارشهای جدید، شرکت متا بهعنوان بزرگترین شبکه اجتماعی جهان، سالانه میلیاردها دلار از تبلیغات کلاهبرداری در پلتفرمهای خود شامل فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ سود میبرد. اسناد داخلی که توسط رویترز افشا شده نشان میدهد کاربران این پلتفرمها روزانه ۱۵ میلیارد تبلیغ کلاهبرداری مشاهده میکنند که شامل پیشنهادهای جعلی چکهای تحریک اقتصادی ترامپ تا تبلیغات deepfake ایلان ماسک برای ارزهای دیجیتال است. جالب اینجاست که تیم ایمنی و اعتماد متا تخمین زده که یکسوم کلاهبرداریهای آمریکا مربوط به پلتفرمهای این شرکت است.
- سود سالانه متا از تبلیغات کلاهبرداری: ۱۶ میلیارد دلار (۱۰٪ درآمد کل)
- آمریکاییها در سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار ضرر گزارش کردهاند
- قربانیان عمدتاً سالمندان، جوانان جویای کار و جوامع آسیبپذیر هستند
- متا تنها زمانی تبلیغات را حذف میکند که ۹۵٪ اطمینان از کلاهبرداری بودن آن داشته باشد
- حسابهای کلاهبردار قبل از مسدودی بین ۸ تا ۳۲ اخطار دریافت میکنند
«اگر یک سازمان غیرانتفاعی کوچک بتواند کلاهبرداری را بهتر از یک شرکت چند میلیارد دلاری شناسایی کند، تقصیر با شرکت است»
«کلاهبرداری یک صنعت جهانی است که توسط سازمانهای جنایی بینالمللی تغذیه میشود»
راهحلهای پیشنهادی شامل کاهش موانع حذف تبلیغات کلاهبرداری، افزایش دقت سیستمهای شناسایی و الزام به تأیید هویت تبلیغدهندگان است. همچنین نیاز فوری به مقرراتگذاری بیشتر دولتی و افزایش جرایم برای پلتفرمهایی وجود دارد که از تبلیغات کلاهبرداری سود میبرند.




