چین به دنبال مسیر کوتاه قطبی در حالی که خطوط کشتیرانی بزرگ دوری میکنند
تلاش جدید چین برای استفاده از مسیر دریایی شمالی باعث شده شرکتهای بزرگ حملونقل کانتینری بر عدم ایمنی، دوستدار محیط زیست نبودن و توجیهناپذیری تجاری این مسیر قطبی تأکید کنند.

چین و مسیر دریایی شمالی
چین در تلاش جدید خود برای استفاده از مسیر دریایی شمالی - مسیری بین روسیه و قطب شمال برای حمل کالا - موضع شرکتهای بزرگ کشتیرانی کانتینری جهان را تقویت کرده است. این شرکتها معتقدند مسیر قطبی هنوز از نظر ایمنی، محیط زیستی و توجیه اقتصادی قابل قبول نیست. شرکت MSC، بزرگترین خط کشتیرانی کانتینری جهان، این هفته با صدور اطلاعیهای به مشتریان، تعهد خود به اجتناب از مسیر قطبی را تأیید کرد.
- مسیر قطبی میتواند سفر ۴۰ روزه آسیا به اروپا از طریق آفریقای جنوبی را به نصف کاهش دهد
- حملات حوثیها در دریای سرخ تنها مسیر کوتاهتر دیگر (کانال سوئز) را عملاً مسدود کرده است
- روسیه استفاده از این مسیر دریایی را ترویج میدهد اما کشتیها برای استفاده仍需 نیازمند مجوز مسکو هستند
- مسیر شمالی به عنوان یک راهکار جایگزین در شرایط بحرانی منطقه مطرح شده است
شرکتهای بزرگ کشتیرانی بر خطرات زیستمحیطی و ایمنی مسیر قطبی تأکید دارند مسیر دریایی شمالی میتواند نقش مهمی در تجارت جهانی در شرایط بحرانهای منطقهای ایفا کند
با وجود مزیت کوتاهتر بودن مسیر قطبی، نگرانیهای جدی درباره پیامدهای زیستمحیطی و امنیتی آن وجود دارد که شرکتهای بینالمللی را به احتیاط واداشته است.
