تحلیل رفتار خریداران ایران در عید ثبات اقتصادی: بررسی کمپین سوپرسنج اسنپمارکت
تحلیل تغییرات رفتاری مصرفکنندگان ایرانی در بازه ششماهه از اسفند ۱۴۰۳ تا شهریور ۱۴۰۴ بر اساس دادههای کمپین سوپرسنج اسنپمارکت

تحلیل رفتار خرید ایرانیان در شرایط بیثباتی
بر اساس دادههای کمپین سوپرسنج اسنپمارکت که با استفاده از مدل SMTI (شخصیتشناسی خرید سوپرمارکتی) و ترکیب هوش مصنوعی با اصول اقتصاد رفتاری انجام شده، تغییرات چشمگیری در رفتار مصرفکنندگان ایرانی در بازه ششماهه از اسفند ۱۴۰۳ تا شهریور ۱۴۰۴ مشاهده میشود. این تحلیل که در دو دوره متفاوت اجرا شده، نشاندهنده تغییر الگوی خرید از هیجانی به برنامهریزیشده و کاهش وفاداری به برند در مقابل افزایش حساسیت به قیمت است.
- کاهش سهم خریدهای هیجانی و افزایش کاربران برنامهریز
- کاهش وفاداری به برند و افزایش توجه به قیمت و دسترسی آسان
- افزایش چشمگیر کاربران حساس به قیمت و کاهش کاربران کیفیتمحور
- بیشترین رشد در تیپ FPES (لذتجو، برنامهریز، تجربهگر، حساس به قیمت)
- بیشترین کاهش در تیپ FIBQ (لذتجو، هیجانی، برندوفادار، کیفیتمحور)
“در شرایط ناپایدار، سازمانها نمیتوانند با همان رویکردهای گذشته عمل کنند” “تحلیل دادهها نشان میدهد که کاربران حساس به قیمت، پایینترین تکرار خرید را داشتهاند”
این تغییرات رفتاری نشاندهنده ظهور مصرفکننده محافظهکار است که در شرایط بیثباتی اقتصادی، به دنبال صرفهجویی و مدیریت دقیقتر هزینههاست.
