بیمه اجباری رانندگان تاکسی اینترنتی: راهحلی برای جبران کسری بودجه تأمین اجتماعی
طرح جدید بیمه اجباری رانندگان تاکسی اینترنتی توسط سازمان تأمین اجتماعی که بدون مشارکت واقعی بخش خصوصی و اتکا به آمار دقیق تدوین شده، بیشتر از آنکه حمایت اجتماعی باشد، راهحلی برای جبران ناترازی مالی این سازمان است.

طرح بیمه اجباری رانندگان تاکسی اینترنتی
سازمان تأمین اجتماعی با طرح جدید بیمه اجباری رانندگان تاکسیهای اینترنتی، مسیری را پیش گرفته که بیش از آنکه حمایت اجتماعی باشد، به نظر میرسد راهحل تازهای برای جبران ناترازی مالی این سازمان باشد. این طرح در حالی مطرح شده که سکوهای اینترنتی هیچ رابطه استخدامی با کاربران خود ندارند و فعالیت آنها در چارچوب آزادکاری قرار میگیرد. نسخه منتشرشده از طرح جدید، هیچ تفکیکی میان رانندگان ندارد و همگی باید ۱۳.۵ درصد از حقوقشان را بهعنوان حق بیمه بپردازند.
- عدم تفکیک بین رانندگان تماموقت و پارهوقت
- قطع حقوق بازنشستگان در صورت فعالیت در تاکسیهای اینترنتی
- پرداخت حق بیمه مضاعف برای رانندگانی که شغل دوم دارند
- عدم دریافت خدمات جدید در ازای پرداخت حق بیمه
«ناترازی تأمین اجتماعی باید حل شود، ولی از راه درست. وقتی در قانون برنامه هفتم بیمه رانندگان اختیاری در نظر گرفته شد پشت این تصمیم چندین سال کار کارشناسی بود.»
«ما اتکای قانونگذاری بر مبنای آمار را در این طرح نمیبینیم. قطعا باید برای افرادی که رانندگی شغل ثابتشان است فکری کرد.»
اجرای این طرح میتواند تبعات گستردهای برای اکوسیستم اقتصاد دیجیتال و ساختار اشتغال آزاد در کشور به همراه داشته باشد.



