حذف تدریجی خوزستان از نقشه ترانزیت کشور؛ پروژههای راهبردی استان همسایه
با شکلگیری کریدور ترانزیتی جدید در کهگیلویه و بویراحمد، مسیر سنتی عبور کالا از شهرهای ایذه و اهواز حذف میشود که تهدیدی جدی برای اقتصاد شرق خوزستان محسوب میشود.

حذف خوزستان از کریدور ترانزیتی ملی
این گزارش به تحلیل تغییر مسیر ترانزیتی از خوزستان به سمت استان همسایه میپردازد. پروژههای راهسازی جدید در کهگیلویه و بویراحمد در حال ایجاد یک شبکه حملونقل جایگزین هستند که مسیر سنتی عبور کالا از بنادر جنوبی به مرکز کشور را تغییر میدهد. این تغییر به معنای حذف شهرهای ایذه، باغملک و هفتکل از نقشه ترانزیت ملی است.
- مسیر کنونی ایذه-اهواز به دلیل خطرات جادهای و هزینههای بالا کارایی خود را از دست داده
- مسیر جدید از بهبهان و دهدشت کوتاهتر، ایمنتر و اقتصادیتر است
- تکمیل این پروژهها موجب رونق اقتصادی برای کهگیلویه و بویراحمد میشود
- ضعف مدیریتی در خوزستان از عوامل اصلی این تغییر محسوب میشود
- پروژههای حیاتی خوزستان مانند تونل ایذه-کارون ۳ با تعلل مواجه شدهاند
“این رقابت تنها بر سر جاده نیست. خوزستان در یک رقابت چندجانبه، در حال از دست دادن منابع و فرصتهای خود به نفع همسایگان است.”
“اگر مدیران استان خوزستان اقدام فوری نکنند، در آیندهای نزدیک شاهد به حاشیه رفتن این استان استراتژیک خواهیم بود.”
این تحول میتواند تأثیرات گستردهای بر اقتصاد منطقهای و توازن توسعه در جنوب غرب ایران داشته باشد.


