فارابی، معمار تمدن خرد ایرانی و فراتر از ارسطو
قاسم پورحسن در نشست تخصصی فارابی بررسی کرد که فارابی آغازگر شکلگیری تمدن اسلامی مبتنی بر خرد ایرانی است. بدون او و ابنسینا، تمدن اسلامی پدید نمیآمد. این نشست به بررسی نوآوریهای فلسفی و اجتماعی فارابی در عصر رکود فلسفه پرداخت.
میراث فارابی در عصر معاصر
نشست تخصصی «فارابی؛ آوای اندیشه» با حضور استادان و پژوهشگران برگزار شد که در آن قاسم پورحسن تأکید کرد فارابی آغازگر شکلگیری تمدن اسلامی مبتنی بر خرد ایرانی است. بدون او و ابنسینا، تمدن اسلامی پدید نمیآمد زیرا تمدن بدون دانش ممکن نیست. بسیاری از نوشتههای مربوط به فارابی یا از سوی مستشرقان است یا فاصله زیادی با حقیقت اندیشه او دارد.
- فارابی نه صرفاً امتداد ارسطوست و نه محدود به سنت یونان
- او صاحب نوآوریهای بنیادین در فلسفه، زبانشناسی و سیاست است
- نظریه زبان فارابی در کتاب الحروف قرنها پیش از زبانشناسی شناختی مطرح شد
- مدینه فاسقه از دیدگاه او جامعهای است که معرفت دینی را میشناسد اما عمل دنیوی دارد
- اندیشه اجتماعی فارابی برای فهم شرایط معاصر همچنان قابل بهرهبرداری است
“اگر تنها یک اثر از فارابی باقی میماند، «کتاب الحروف» برای ماندگاری او کافی بود” - محمد عابدالجابری
“فارابی دریچهای گشود که عقل به معنای عقل کل، عظمت را میبیند” - فاطمه مهاجرانی
امروز بیش از هر زمان نیازمند گشودن عرصههای مغفول در میراث فکری و فلسفی ایرانی هستیم. فارابی با طرح عقل کل مسیر وحدت عاشق و معشوق را گشوده و نشان داد که سرچشمههای اندیشه از ایران و هند به جهان یونانی منتقل شده است.

