پزشکیان: نخبهپروری با مدارس خاص ممکن نیست/ ضرورت تجربه سختی برای کودکان
رئیسجمهور پزشکیان در اجلاس خانواده تأکید کرد که نخبهپروری واقعی بدون مهارتهای کار گروهی و رویارویی با مشکلات ممکن نیست. او بر اهمیت تجربه سختیهای زندگی برای کودکان و نقش خانواده در تحکیم روابط پایدار تأکید نمود.

انتقاد پزشکیان از مدارس خاص و تأکید بر آموزش مهارتهای زندگی
رئیسجمهور مسعود پزشکیان در اختتامیه دومین اجلاسیه بینالمللی «خانواده، آینده، پیوندهای پایدار» با نگرش انتقادی به تمایل خانوادهها برای ثبتنام فرزندان در مدارس خاص پرداخت. او تصریح کرد که نخبهپروری واقعی بدون آموزش مهارتهای کار گروهی، ایجاد شبکه انسانی و مواجهه با مشکلات عملی ممکن نیست. پزشکیان تأکید نمود که کودکان باید سختیهای زندگی را تجربه کنند تا در جامعهای که «کسی نازشان را نمیکشد» بتوانند مسیر خود را بیابند.
محورهای اصلی سخنرانی
- صداقت به عنوان پایه اصلی پیوندهای خانوادگی و اجتماعی
- ضرورت آموزش تحمل تفاوتهای نظری در زندگی زناشویی و سیاسی
- لزوم اصلاح نظام آموزشی برای آموزش مهارتهای ارتباطی و حل مسئله
- خطر کینهها و عقدههای ذهنی برای روابط انسانی
پزشکیان گفت: "بچهها باید با مشکلات روبهرو شوند تا مهارت حل مسئله را بیاموزند. در جامعه لزوما مثل فضای خانواده کسی ناز آنها را نمیکشد."
او همچنین تأکید کرد: "اگر بتوانیم خود را اصلاح کنیم، الگوی خوبی برای جامعه خواهیم بود؛ الگویی که دیگران با اشتیاق از آن یاد خواهند کرد."
- سختیهای زندگی همچون مسیر صعود به قله آموزنده هستند
- خانواده مستحکم نیازمند همکاری اعضا برای رسیدن به اهداف مشترک
- تغییر جامعه با تهدید و امر و نهی ممکن نیست
این مراسم با رونمایی از تمبر یادبود و کتابهای مرتبط با اجلاسیه همراه بود و از دکتر غلامعلی افروز به عنوان فعال برگزیده حوزه خانواده تقدیر شد.




