صداوسیما در امور روزمره خود ناتوان اما میخواهد بر اینستاگرام، یوتیوب و... نظارت کند
طرح جدید مجلس مسئولیت تنظیمگری و نظارت بر رسانههای کاربرمحور و ناشرمحور در فضای مجازی را به صداوسیما واگذار کرده است. کامبیز نوروزی، حقوقدان، این اقدام را نقض آزادی بیان و تلاش برای انقیاد فعالیتهای مجازی میداند.

طرح نظارت صداوسیما بر فضای مجازی
کامبیز نوروزی، حقوقدان و کارشناس رسانه، در گفتوگو با خبرآنلاین به نقد «طرح حمایت و رسیدگی به تخلفات حوزه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی» پرداخته است. این طرح که توسط نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری ارائه شده، مسئولیت تنظیمگری، صدور مجوز و نظارت بر رسانههای کاربرمحور (مانند اینستاگرام و یوتیوب) و ناشرمحور (VOD) را به سازمان صداوسیما واگذار میکند. نوروزی استدلال میکند که صداوسیما خود در امور روزمرهاش ناتوان است و مخاطبانش به شکل بیسابقهای کاهش یافتهاند.
- نظارت بر رسانههای خارجی: طرح الزام میکند رسانههای خارجی برای فعالیت در ایران مجوز بگیرند، در حالی که میدانیم هیچکدام قوانین داخلی را نخواهند پذیرفت.
- کنترل محتوای کاربران: طبق ماده ۲، کاربران برای انتشار پست در اینستاگرام، ویدئو در یوتیوب، یا پادکست در پلتفرمهای غیرایرانی نیاز به مجوز از صداوسیما دارند.
- احراز هویت در رسانههای داخلی: رسانههای ناشرمحور ایرانی مانند آپارات باید هویت کاربران را احراز کنند.
- نقض آزادی بیان: این طرح عملاً تمام فعالیتهای مجازی را زیر نظر نظام سیاسی درمیآورد.
- اهداف سیاسی: نوروزی هسته اصلی مقاصد نویسندگان طرح را کنترل محتوای مجازی و محدودیت آزادی بیان میداند.
نوروزی: «این طرح بر آن است که تمامی فعالیتهای محیط وب و فضای مجازی را به انقیاد نظام سیاسی درآورد.»
نوروزی: «سازمان صداوسیما، بر چه اساسی به عنوان سازمان مسئول انتخاب شده است؟ آن هم سازمانی که در امور یومیه خود وامانده است.»
این طرح با واکنشهای گسترده مواجه شده و به عنوان «صیانت ۲۰۲۵» شناخته میشود. منتقدان معتقدند این اقدام نقض آشکار آزادی بیان و تلاش برای کنترل فضای مجازی است.




