عکسهای دیدنی از ماشین دودی شاه عبدالعظیم که برای همیشه تعطیل شد
راهآهن تهران به شهرری که به ماشین دودی شاه عبدالعظیم(ع) معروف بود در سال ۱۳۳۵ برای همیشه تعطیل شد. این خط آهن به طول ۸ کیلومتر اولین راهآهن ایران بود.

ماشین دودی شاه عبدالعظیم: قطاری که تاریخساز شد
اولین راهآهن ایران در سال ۱۲۷۱ برای جابهجایی مسافر بین تهران و شهرری افتتاح شد. این خط آهن ۸ کیلومتری ایستگاه تهران واقع در دروازه خراسان (میدان قیام، پارک کوثر) را به ایستگاه حرم حضرت عبدالعظیم(ع) وصل میکرد و به ماشین دودی معروف بود. تهرانیها به مدت ۶۴ سال از این واگنها برای رفت و آمد استفاده میکردند تا اینکه در سال ۱۳۳۵ این خط آهن برای همیشه برچیده شد.
- این راهآهن اولین تجربه ریلی ایران در جابهجایی مسافری بود
- طول خط فقط ۸ کیلومتر بود و دو شهر تهران و ری را به هم متصل میکرد
- مجله «تهران مصور» در سال ۱۳۳۴ گزارش مصوری از آخرین وضعیت این راهآهن منتشر کرد
- عکسهای مستند باقیمانده از این خط آهن تاریخی بسیار دیدنی هستند
- ناصرالدین شاه در ایجاد اولین راهآهن ایران نقش مهمی داشت
“ماشین دودی شاه عبدالعظیم نماد اولین گامهای ایران در صنعت راهآهن بود”
“این خط آهن به مدت ۶۴ سال بخشی از زندگی روزمره تهرانیها محسوب میشد”
این راهآهن تاریخی نه تنها یک وسیله نقلیه بود، بلکه بخشی از تاریخ معاصر تهران و نماد پیشرفت صنعتی ایران در آن دوران محسوب میشد. عکسهای باقیمانده از این خط آهن امروز به عنوان سند تاریخی ارزشمندی از آن دوره محسوب میشوند.



