اگر قصهای را باور ندارید نسازید؛ مشکل اصلی سینمای ایران فیلمنامه است
جعفر دهقان بازیگر پیشکسوت در گفتگو با مهر بر اهمیت فیلمنامهی خوب و باورپذیری قصه تأکید کرد و مشکلات سینمای ایران از جمله تکنیکزدگی و کمبود طنز موقعیت را تحلیل نمود.

تحلیل جعفر دهقان از مشکلات سینمای ایران
جعفر دهقان بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در حاشیه جشنواره فیلم کوتاه تهران به تحلیل وضعیت سینمای ایران پرداخت. وی تفاوت اساسی تفکر فیلمسازان امروز با دهههای گذشته را عامل اصلی افول حس و حال فیلمها دانست و تأکید کرد که علیرغم پیشرفت تجهیزات، محتوا و متن ضعیف بزرگترین مشکل سینماست. دهقان فیلمنامهی خوب و نویسندهی خلاق را پیشنیاز ساخت فیلم متعالی برشمرد و اظهار داشت فیلمهای کوتاه بستر مناسبی برای رشد فیلمسازان جوان و تزریق اندیشههای نو هستند.
- دوری از تکنیکزدگی: تأکید بر اهمیت احساس، لطافت و روح انسانها به جای جلوههای ویژه و دوربینهای پیچیده
- نقد سینمای کمدی: عدم موفقیت در خنداندن تماشاگر و توهین به شعور مخاطب با طنزهای سطحی
- ضرورت طنز موقعیت: نیاز به سینمای کمدی مبتنی بر موقعیت طبیعی به جای اداهای بازیگران پرخرج
- تغییر نگرش در سریالسازی: لزوم بازنگری تلویزیون در ساختار سریالها با توجه به گرایش مردم به شبکه نمایش خانگی
- باورپذیری قصه: توصیه به هنرمندان برای ساخت آثار مبتنی بر باورهای شخصی و عشق به قصه
"اگر قصهای را باور ندارید یا دوستش ندارید آن را نسازید. من خودم تا به نقشی باور نداشته باشم نمیپذیرمش."
"بزرگترین مشکل ما در سینما فیلمنامه است. تا فیلمنامهنویس خوب و متن خوب نداشته باشیم به سینمای متعالی دست نمییابیم."
دهقان خاطرنشان کرد حل مشکلات سینما در گرو درک صحیح مفاهیم طنز، اجتماع و کار فرهنگی است و هنرمندان باید پیش از هر چئیز به باورهای خود بازگردند.
