از بروکسل تا تهران؛ روایت مواجهه با تلگرام در میدان سیاست و امنیت
احتمال بازگشایی تلگرام طی روزهای اخیر در چارچوب مذاکرات و شروط مشخص مطرح شده است. این موضوع نه یک تصمیم فنی، بلکه مسئلهای در پیوند با امنیت ملی، نظم ارتباطی و حقوق کاربران است.

تلگرام در میدان سیاست و امنیت بینالمللی
تحول ساختار ارتباطات اجتماعی در دهه اخیر، نقش پلتفرمهای پیامرسان و شبکههای اجتماعی را از ابزارهای صرفاً ارتباطی به زیرساختهای عمومی تبادل اطلاعات، شکلدهی افکار عمومی و حتی میدانهای منازعات سیاسی ارتقا داده است. در ایران، موضوع فیلترینگ و احتمال بازگشایی تلگرام طی روزهای اخیر بار دیگر در چارچوب مذاکرات و شروط مشخص مطرح شده است که شامل مدیریت محتوای تحریکآمیز قومیتی، همکاری با نظام قضائی و تضمین حفاظت از دادههای کاربران ایرانی میشود.
تجربیات بینالمللی مدیریت پلتفرمها
- اتحادیه اروپا: نظارت ساختاری و الزام به حذف سریع محتوای تروریستی ظرف یک ساعت
- ترکیه: فشار اجرایی برای حذف محتوای غیرقانونی مرتبط با جرایم سازمانیافته
- فرانسه: مسئولیتپذیری قضائی مدیر پلتفرم تا سطح بنیانگذار
- ویتنام: تنظیمگری مبتنی بر هویتسنجی و دسترسی به دادههای کاربران
- برزیل: تعلیق کوتاهمدت مشروط به پذیرش تعهدات اجرایی
“فقدان سازوکار روشن برای نظارت و پاسخگویی در پلتفرم میتواند بهعنوان شکل غیرمستقیم مشارکت در جرم تلقی شود”
“دولتها ناگزیر به استفاده از ابزار فشار مستقیم برای وادارسازی پلتفرم به همکاری میشوند”
بررسی الگوهای تطبیقی نشان میدهد شروط ایران برای رفع محدودیت تلگرام در چارچوب تلاش برای هماهنگسازی فعالیت پلتفرم با الزامات حکمرانی ملی و صیانت از حقوق و امنیت کاربران قرار دارد. موفقیت این مذاکرات مستلزم شفافیت، زمانبندی و ایجاد کانال ارتباطی پایدار است.




