مونالیزای لوور توانست، چرا جیران کاخ گلستان نتواند؟
رئیس موزه هنرهای معاصر تهران برندسازی از میراث فرهنگی را حلقه مفقوده پیوند موزه با جامعه میداند و معتقد است در ایران پساجنگ، روایتپردازی از تاریخ مقاومت میتواند به تقویت انسجام ملی بینجامد.

نقش موزهها در تقویت هویت ملی
رضا دبیرینژاد، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران، در خوانشی تازه از نسبت موزه و هویت ملی، برندسازی از میراث فرهنگی ایران را بزرگترین حلقه مفقوده پیوند میان موزه با جامعه میداند. به باور وی، در ایران پساجنگ که هویت ملی اهمیت دوچندان یافته، همین برندینگ و روایتپردازی از تاریخ مقاومت و دفاع میهنی ایرانیان است که در بزنگاهها به تقویت انسجام ملی و سپس تولید قدرت ملی میانجامد.
- موزهها باید در سه عرصه زیست بهتر جامعه، اقتصاد گردشگری و هنردرمانی نقشآفرینی کنند
- اغلب موزههای ایران در حد نگهبان و جمعدار اموال عمل میکنند
- ساختار دولتی موزهها مانع بزرگی برای برندسازی است
- از میان ۹۵۰ موزه کشور حتی ۵ اثر شناخته شده وجود ندارد
- سریال «جیران» باعث افزایش ۴ برابری بازدید از کاخ گلستان شد
«برند مونالیزا متعلق به موزه لوور نیست و همه فرانسه از آن بهرهبرداری میکنند» «ما نتوانستهایم حتی یک برند از دفاع میهنی ایرانیان بسازیم»
برای روایتپردازی آثار موزهای بیش از متخصصین تکرشتهای به متخصصین چندرشتهای از رسانه و نویسندگان نیاز داریم تا از دل این خلق جمعی، روایتی بسازیم که عِرق ملی و هویت ملی را تقویت کند.
