چابهار به نقطه تلاقی دو کریدور بزرگ آسیایی ITI و CPEC تبدیل میشود
یک کارشناس ترانزیت گفت با تکمیل راهآهن چابهار - زاهدان، بندر چابهار به نقطه تلاقی دو کریدور بزرگ ITI و CPEC تبدیل میشود و ایران را به محور اتصال شرق و غرب آسیا بدل میکند.

چابهار؛ محور اتصال کریدورهای آسیایی
با تکمیل راهآهن چابهار - زاهدان، بندر چابهار به نقطه تلاقی دو کریدور بزرگ ITI و CPEC تبدیل خواهد شد و ایران را به محور اصلی اتصال شرق و غرب آسیا مبدل میکند. این ابتکار با محوریت ایران میتواند قاره آسیا را وارد دورهای نو از تجارت زمینی کند. همکاری سهجانبه ایران، پاکستان و ترکیه در مسیر ریلی اسلامآباد - تهران - استانبول (ITI) در کانون توجه قرار گرفته است. هدف شکلگیری یک «ابر کریدور آسیایی» است که ITI را به کریدور اقتصادی چین - پاکستان (CPEC) متصل میکند.
- کریدور ITI از اسلامآباد آغاز میشود و با عبور از کویته، زاهدان، تهران و تبریز، وارد ترکیه و سپس اروپا میشود.
- طول این مسیر حدود ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است و میتواند مسیر دریایی ۴۵ روزه را به سفر زمینی ۱۲ تا ۱۴ روزه کاهش دهد.
- ایران با تکمیل راهآهن چابهار - زاهدان به حلقه طلایی تجارت شرق و غرب بدل میشود.
- بیش از ۲۶۰۰ کیلومتر از خط ITI از خاک ایران میگذرد.
- سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان توافق کردند حداقل ماهی یک رام قطار باری در مسیر ITI به حرکت درآید.
«این ابتکاری با محوریت ایران، چشمانداز ایجاد یکی از قدرتمندترین شاهراههای ریلی جهان را رقم میزند.»
«تحقق این اتصال، نهتنها مسیر تجارت زمینی از اقیانوس هند تا اروپا را کوتاه میکند، بلکه جایگاه ایران را بهعنوان محور مرکزی ترانزیت آسیا تثبیت خواهد کرد.»
اگر این ابتکار چهارجانبه به واقعیت بپیوندد، قاره کهن شاهد تولد یکی از بزرگترین شاهراههای ریلی قرن ۲۱ خواهد بود.
