بندر چابهار؛ محور استراتژیک تبدیل ایران به شاهراه اصلی تجارت اوراسیا
کارشناس ترانزیت تأکید میکند که بندر چابهار در پی تحولات ژئوپلیتیکی به کانون همکاریهای جدید بین ایران، هند، روسیه و آسیای مرکزی تبدیل شده و میتواند ایران را به مرکز تجارت اوراسیا مبدل سازد.

بندر چابهار؛ گام بلند ایران در تجارت اوراسیا
در شرایطی که تحولات ژئوپلیتیکی جهان مسیرهای سنتی تجارت را دگرگون کرده، بندر چابهار به محور شکلگیری بلوک نوین میان ایران، هند، روسیه و آسیای مرکزی بدل شده است. تمدید معافیت تحریمی این بندر توسط آمریکا به هند امکان میدهد حضور خود را در قالب قرارداد دهساله تثبیت کند. این بندر نهتنها مسیر ارسال کمکهای بشردوستانه هند به افغانستان است، بلکه نقش کلیدی در اتصال هند به آسیای مرکزی و روسیه دارد.
- کریدور شمال-جنوب به عنوان مسیر جایگزین کانال سوئز و ابتکار چینی «یک کمربند-یک راه» عمل میکند
- روسیه پس از جنگ اوکراین به مسیرهای جایگزین از جمله چابهار علاقهمند شده است
- نشست سهجانبه ایران-هند-ازبکستان گام عملیاتی برای بهرهگیری از ظرفیتهای چابهار بود
- کشورهای آسیای مرکزی برای کاهش وابستگی به شبکه حملونقل چین به چابهار چشم دوختهاند
- سیاست دریایی جدید هند با عنوان MAHASAGAR با منافع ایران و روسیه هماهنگ است
«محور این بلوک نوظهور، بندر چابهار است، دروازهای که میتواند ایران را به شاهراه اصلی تجارت اوراسیا بدل کند.»
«شکلگیری بلوک تجاری چابهار دیگر یک سناریوی احتمالی نیست؛ بلکه واقعیتی است در حال وقوع که اگر ایران آن را بهموقع درک نکند، فرصت تاریخی رهبری در نظم جدید تجاری منطقه از دست خواهد رفت.»
ایران باید با سرعت بیشتری جایگاه خود را در این بلوک جدید مشخص کند تا از یک بازیگر ترانزیتی محلی به محور راهبردی اوراسیا ارتقا یابد.




