تحلیل وزیر بهداشت از تربیت پزشک آینده
وزیر بهداشت بر لزوم تربیت پزشکان آینده با تأکید بر دانش، مهارت، اخلاق حرفهای و روحیه مردمدوستی تأکید کرد و بر برنامهریزی منطقهای و ارزیابی کیفی آموزش پزشکی تأکید نمود.

تحلیل وزیر بهداشت از تربیت پزشک آینده
محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، در اجلاس معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور بر لزوم تربیت پزشکان آینده با تأکید بر دانش، مهارت، اخلاق حرفهای و روحیه مردمدوستی تأکید کرد. وی آموزش پزشکی را پایهگذار آینده سلامت مردم دانست و خواستار توجه همزمان به کمیت و کیفیت در این حوزه شد. وزیر بهداشت برنامهریزیهای منطقهای، ارزیابی کیفی دستیاران پزشکی با روشهای نوین، و مشارکت فعال دانشگاهها با وزارت بهداشت را برای بهبود نظام آموزش پزشکی ضروری خواند.
- برنامهریزی منطقهای: تأکید بر لزوم توجه به شرایط و نیازهای منطقهای در برنامهریزیهای آموزشی بهجای افزایش صرف ظرفیتها
- ارزیابی کیفی: انتقاد از محدود بودن ارزیابی دستیاران پزشکی به آزمونهای چهارگزینهای و توصیه به استفاده از روشهای بالینی ساختاریافته مانند OSCE و PMP
- ظرفیتسازی: اشاره به رشد ۱۰۰ درصدی ظرفیت رشتههای پزشکی و دندانپزشکی در چهار سال گذشته و لزوم هماهنگی آن با زیرساختها و نیازهای واقعی کشور
- اخلاق حرفهای: تأکید بر نهادینهسازی ارزشهایی مانند مردمدوستی و تعلق خاطر به میهن در طول دوره آموزش پزشکی
- همکاریهای چندجانبه: ضرورت گفتگوی مستقیم وزارت بهداشت با دانشگاهها و مشارکت فعال استانها برای حل چالشهای آموزش پزشکی
"پزشک آینده باید نه تنها دانش و مهارت، بلکه روحیه مردمدوستی و تعلق خاطر به میهن را در مسیر تحصیل خود بیاموزد."
"حرکت آموزش پزشکی باید بر پایه همافزایی، گفتگو و نگاه مسئلهمحور استوار باشد."
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد که حل چالشهای نظام دستیاری پزشکی تنها از طریق گفتگوی دوجانبه و مشارکت فعال نهادهای مختلف ممکن است و از دانشگاهها خواست مهمترین مسائل آموزشی خود را با ارائه پیشنهادهای اجرایی مشخص به وزارت بهداشت ارائه کنند.




