مأموریت دانشگاه: احیای انسان ورای تعلیم و تربیت
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر این باور است که مأموریت دانشگاه فراتر از آموزش صرف بوده و احیای انسانها را در برمیگیرد. وی با استفاده از مفاهیم ترمودینامیک مانند انتروپی، بر لزوم تزریق معنویت و ایمان در فرآیند یادگیری تأکید کرد.

نقش دانشگاه در احیای انسان
دکتر بیژن رنجبر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، در اولین کنفرانس ملی «جهتگیری الهی فرهنگی در تدریس دروس تخصصی» که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد برگزار شد، بر این موضوع تأکید کرد که مأموریت دانشگاه تنها تعلیم و تربیت نیست، بلکه احیای انسان است. وی با اشاره به مفاهیم علمی مانند انتروپی (بینظمی) از علم ترمودینامیک، بیان کرد که هدف اصلی کاهش انتروپی فکری و اخلاقی در محیط دانشگاه است.
### تبادل انرژی معنوی در کلاسدرس
- تدریس بهعنوان میدانی برای تبادل انرژی معنا بین استاد و دانشجو تعریف میشود.
- استاد با نگرش الهی میتواند کلاس را از حالت «سیستم ایزوله» خارج کند.
- گرادیان معنا از قلب استاد به ذهن دانشجو منتقل شده و یادگیری را تسهیل میکند.
- نقش استاد بهعنوان کاتالیزور است تا انرژی فعالسازی یادگیری را کاهش دهد.
- تعادل بین «ایمان» و «عقلانیت علمی» به تعادل تمدنی منجر میشود.
> «اگر استاد دارای نگرش الهی باشد، همین نگاه، حضور و نحوه بیان او میتواند کلاس را از حالت یک سیستم ایزوله خارج کند.»
> «ما امانتداران علم الهی هستیم و در جهانبینی دینی، علم نور است داده نیست.»
در نتیجه، دانشگاهی که جهتگیری الهی دارد، میتواند بهجای افزایش آنتروپی اخلاقی، به احیای انسان و کاهش بینظمی فکری کمک کند. آموزش باید از سطح انتقال داده به سطح انتقال معنا ارتقا یابد تا دانشجو به رشد فکری و اخلاقی دست پیدا کند.




