قدرت ذینفعان، مانع اصلی اصلاح خودروسازی
با وجود هشدارهای رئیسجمهور، اصلاح ساختاری خودروسازی ایران به دلیل مقاومت ذینفعان رانتی و معیشتی محقق نشده است. صنعت با دریافت میلیاردها دلار ارز و تسهیلات کلان، همچنان با زیان انباشته ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی و ناکارآمدی مواجه است.

موانع اصلاح ساختار خودروسازی ایران
صنعت خودروسازی ایران با وجود هشدارهای مکرر مقامات دولتی، اصلاحات عمیق ساختاری را تجربه نکرده است. ذینفعان رانتی که از ارتباطات نزدیک با سیاستگذاران بهره میبرند و ذینفعان معیشتی شامل حدود ۸۰۰ هزار شاغل مستقیم و غیرمستقیم، مهمترین مانع تغییر در این صنعت هستند. آمارها نشان میدهد صنعت خودرو تنها در هشت ماهه امسال ۵.۵ میلیارد دلار ارز دریافت کرده که معادل ۱۵ درصد کل ارز تخصیصی کشور است.
- زیان انباشته صنعت خودرو به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است
- وزارت صمت از پرداخت ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازان خبر داده
- ایرانخودرو و سایپا حدود ۹۹ هزار نیروی کار مستقیم دارند
- با احتساب زنجیره تأمین، کل اشتغال این بخش به ۸۰۰ هزار نفر میرسد
«هر اصلاح ساختاری به عنوان تهدیدی برای امنیت شغلی ذینفعان معیشتی تلقی میشود»
«هشدار سیاسی یا تهدید به قطع امتیازات تا زمانی که شبکه منافع دستنخورده بماند، اثر محسوسی ندارد»
واقعیت این است که اصلاح صنعت خودرو نیازمند کاهش قدرت ذینفعان، شفافسازی منافع و حذف امتیازات غیررقابتی است.




