بررسی معضل اکران جهانی فیلمهای ایرانی علیرغم کسب افتخارات هنری
نشست پژوهشی درباره بحران اکران گسترده فیلمهای ایرانی در خارج از کشور برگزار شد. کارشناسان راهکارهایی از جمله بازاریابی بینالمللی، دیپلماسی فرهنگی و تولیدات مشترک ارائه کردند.

بررسی بحران اکران جهانی فیلمهای ایرانی
نشست پژوهشی با موضوع راهکارهای جذب مخاطب برای فیلمهای ایرانی در خارج از کشور در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار شد. این نشست به بررسی این معضل اساسی پرداخت که چرا سینمای ایران علیرغم کسب افتخارات متعدد در جشنوارههای هنری بینالمللی، در اکران عمومی و گسترده در کشورهای دیگر با مشکلات جدی مواجه است. محمد کمالیزاده پژوهشگر این طرح تاکید کرد که «ما هیچ فیلم سینمایی که امکان اکران عمومی و گسترده داشته باشد، نداشتهایم با وجود اینکه در چند دهه اخیر افتخاری نبوده که سینمای ایران بدان دست نیافته باشد.
- بهرهگیری از الگوهای بازاریابی بینالمللی با استفاده از مؤلفههای بومی و هنری
- تقویت دیپلماسی فرهنگی و حضور تخصصی در عرصههای بینالمللی
- تولیدات مشترک واقعی بر اساس توافقنامههای رسمی بین کشورها
- تخصصیکردن رایزنیهای فرهنگی و ایجاد رایزنهای سینمایی در کشورهای مختلف
- تفکیک نقش فیلمساز و پخشکننده بینالمللی به عنوان یک تخصص مجزا
«سینما تنها مقولهای بوده که در این سالها توانسته در عرصههای بینالمللی یک هویت ملی برای سینمای ایران ایجاد کند» - محمد اطبایی
«متاسفانه رایزنی فرهنگی در ایران یک شغل تخصصی نیست و برخی رایزنهای فرهنگی هیچ آشنایی با سینما، فرهنگ و حتی با ایران ندارند» - محمد اطبایی
این نشست بخشی از برنامههای جایزه پژوهش سینمایی ایران بود که به دنبال یافتن راهکارهای عملی برای حل این چالش مهم در سینمای ایران است.




