چالش ترانزیت ریلی؛ گره دریاچه وان مانع اتصال ایران به اروپا
کارشناس ریلی میگوید ایران از شرق به چین متصل است اما ظرفیت پایین مسیر ترکیه و گره دریاچه وان مانع اتصال پایدار به اروپا شده است. ظرفیت فعلی تنها ۷۰۰ هزار تن در سال است و نیازمند توسعه مسیرهای جایگزین است.

چالشهای ترانزیت ریلی ایران به اروپا
بر اساس تحلیل محمدجواد شاهجویی کارشناس صنعت حملونقل ریلی، ایران از سمت شرق از طریق مسیر ریلی چین-قزاقستان-ترکمنستان به چین متصل است، اما از سمت غرب با مشکلات جدی مواجه میباشد. تنها مسیر فعال غربی از طریق ترکیه است که با محدودیت ظرفیت تنها ۷۰۰ هزار تن در سال و مشکل گره دریاچه وان روبرو است. در این مسیر واگنها باید توسط شناورها از دریاچه عبور داده شوند.
- مسیر ترکیه ظرفیت بسیار پایینی دارد و پاسخگوی نیازهای ترانزیتی نیست
- ترکیه تاکنون با دور زدن دریاچه وان به دلایل گردشگری موافقت نکرده است
- مسیرهای عراق شامل راهآهن شلمچه و خط کرمانشاه-خسروی هنوز فعال نشدهاند
- پیشنهاد ترکیه برای اتصال از مسیر شمالی شامل تکمیل خط مرند-چشمهثریا است
- ضرورت توسعه همزمان چندین مسیر برای کاهش وابستگی ترانزیتی
“عقلانیت در حکمرانی کریدوری ایجاب میکند که هیچ کشوری نباید به یک مسیر واحد متکی بماند.” “ایران باید به صورت همزمان مسیر چشمهثریا به مرند، محور جلفا، مسیرهای اتصال به عراق، و مسیرهای ارتباطی با قفقاز را توسعه دهد.”
تکمیل مسیرهای مختلف از جمله خط مرند-چشمهثریا، فعالسازی مسیر جلفا به گرجستان و اتصال به عراق برای دسترسی به مدیترانه ضروری است تا موقعیت ترانزیتی ایران در کریدور شرق-غرب تثبیت شود.



