علاءالدین: توجه به فقه اکبر در نظام آموزشی حوزه علمیه جدی گرفته شود
استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان با انتقاد از غفلت نسبت به مبانی اعتقادی در نظام آموزشی حوزه، بر لزوم توجه بیشتر به فقه اکبر تأکید کرد.

لزوم توجه به فقه اکبر در نظام آموزشی حوزههای علمیه
حجتالاسلام سید محمدرضا علاءالدین در نخستین جلسه همفکری اساتید اخلاق حوزه علمیه اصفهان بر اهمیت فقه اکبر در نظام آموزشی حوزههای علمیه تأکید کرد. وی با اشاره به تقسیمبندی علوم دینی به سه بخش فقه اکبر (مبانی اعتقادی و علم کلام)، فقه اوسط (اخلاق) و فقه اصغر (احکام عملی)، از غفلت نسبت به مبانی اعتقادی در آموزش حوزه انتقاد نمود.
- در حوزههای علمیه بیش از حد به فقه اوسط و اصغر پرداخته شده
- متون تدریسی در زمینه فقه اکبر بسیار محدود است
- کمتوجهی به باورهای بنیادین اعتقادی مشکلات اجتماعی ایجاد میکند
- تربیت اعتقادی باید از منابع اصلی قرآن و سیره اهل بیت آغاز شود
- استحکام پایههای اعتقادی زمینهساز اخلاق پایدار است
“هنگامی که باورهای بنیادین اعتقادی چون خداباوری، معادباوری، یا نبوتباوری، زیاد با طلاب کار نشود، شاهد ظهور مشکلاتی خواهیم بود”
“تربیت اعتقادی باید از سرچشمههای اصلی با زبان مهر و محبت به طلاب القا شود”
این رویکرد آموزشی موجب پایداری اخلاق و عمقبخشی به رفتار دینی در طلاب خواهد شد.




