تقریب فراتر از یک پروژه اخلاقی است
آیتالله احمد مبلغی در همایش تقریب مذاهب اسلامی بر طراحی پارادایم فکری و عبور از نگاه صرفاً اخلاقی تأکید کرد و سه لایه اساسی تقریب شامل نفی تضلیل، پذیرش طرف مقابل و تمدنسازی را تبیین نمود.

تقریب مذاهب اسلامی: از اخلاق تا تمدنسازی
آیتالله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در همایش «جایگاهشناسی تقریب مذاهب در شرایط کنونی» که در قم برگزار شد، بر ضرورت طراحی پارادایمهای بزرگ گفتمانی در مسئله تقریب تأکید کرد. وی با نقد نگاههای صرفاً اخلاقی و پدیده «نهادزدگی تقریبی»، تقریب را فراتر از یک پروژه اخلاقی دانست و به تبیین سه لایه اساسی آن پرداخت.
- لایه اول: نفی تضلیل - این لایه جنبه سلبی و امنیتی دارد و شامل نفی تکفیر، تفسیق و مهمتر از همه «نفی تضلیل» میشود. تضلیل اجتماعی به معنای القای مداوم گمراهی به طرف مقابل است که مانع ساختن امت واحده میگردد.
- لایه دوم: پذیرش موجودیت طرف مقابل - پذیرش دیگری به عنوان عضوی از امت اسلامی با رکنیت و واقعیت کامل، نه به عنوان «لا شیء».
- لایه سوم: تمدنسازی و تولید قدرت - در این مرحله تقریب از حالت تدافعی خارج شده و به دستگاهی برای تولید قدرت نرم و سخت و همکاری در پروژههای کلان تبدیل میشود.
«تقریب دارای سه لایه اساسی است؛ لایه نخست که جنبه سلبی و امنیتی دارد، شامل نفی تکفیر، نفی تفسیق و مهمتر از همه "نفی تضلیل" است.»
«نهادهای تقریبی باید وسیله باشند نه هدف. ما نیازمند گفتمان مدیریت اختلاف برخاسته از قرآن هستیم.»
وی همچنین بر نقش کلیدی چهار کشور ایران، عربستان، عراق و مصر در جغرافیای تقریب تأکید و بازگشت قدرتمندانه مصر به عرصه تقریب را مثبت ارزیابی کرد. در پایان، تقریب را «نزاعناپذیر» اما «رقابتپذیر» دانست و رقابت سازنده در چارچوب «فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرَاتِ» را مجاز شمرد.




