رسوب ۵ میلیون تن کالای اساسی در بنادر؛ تعرفه پایین انبارداری مقصر اصلی
دبیر انجمن بنادر اعلام کرد پایین بودن تعرفه انبارداری بنادر باعث رسوب ۵ میلیون تن کالای اساسی و تبدیل بندر به انبار ارزان شده است. تأخیر در ترخیص کالاها قیمت نهایی را افزایش داده و هزینههای دموراژ به اقتصاد ملی منتقل میشود.

رسوب ۵ میلیون تن کالای اساسی در بنادر ایران
دبیر انجمن بنادر ایران محسن صادقیفر در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد که در حال حاضر بیش از ۵ میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور نگهداری میشود و حدود ۳۳ کشتی حامل کالاهای اساسی در بنادر کشور لنگر انداختهاند. این وضعیت نشاندهنده تأخیر جدی در فرآیند ترخیص کالاهاست که نه به دلیل کمبود کالا یا ضعف زیرساخت بندری، بلکه ناشی از مشکلات ارزی و بانکی است.
- مدت انتظار کشتیها برای پهلوگیری یا ترخیص به چند هفته و حتی بیش از یک ماه میرسد
- گلوگاه اصلی در فرآیندهای پیشینی و پسینی ترخیص، از جمله تصمیمات ارزی و اداری قرار دارد
- تغییرات اخیر در سیاستهای ارزی و مقررات بانکی به تشدید این وضعیت کمک کردهاند
- هزینه دموراژ هر کشتی روزانه از چند هزار تا چند دههزار دلار متغیر است
- پایین بودن تعرفههای انبارداری بنادر، انگیزه کافی برای ترخیص سریع کالا ایجاد نمیکند
صادقیفر تصریح کرد: "وقتی ماندگاری کالا در بندر هزینه مؤثری ندارد و جریمه بازدارندهای برای تأخیر تعریف نشده، سیستم به صورت ناخواسته رسوب کالا را تشویق میکند."
وی همچنین افزود: "بندر به جای آنکه یک گلوگاه عبوری کوتاهمدت باشد، عملاً به انبار ارزان، امن و کمریسک برای نگهداری کالا تبدیل شده است."
این تأخیرها مستقیماً باعث افزایش قیمت تمامشده کالاهای اساسی میشوند و هزینههای دموراژ، انبارداری و خواب سرمایه به قیمت نهایی کالا اضافه شده و با وقفه زمانی به بازار مصرف منتقل میشوند. راهحل اصلی این مشکل اصلاح تعرفههای انبارداری، شفافسازی فرآیند ترخیص و تعریف جریمه مؤثر برای تأخیرهای غیرموجه است.




