تزکیه نفس در تعالیم اسلامی مقدم بر تعلیم است
استاد حوزه و دانشگاه در قم تأکید کرد: در منطق تعلیم و تربیت اسلامی، تزکیه نفس بر تعلیم اولویت دارد و نقش مربی بهعنوان الگوی عملی در تأثیرگذاری تربیتی بسیار حیاتی است.

تزکیه نفس در تعلیم و تربیت اسلامی
در کرسی علمی ترویجی با موضوع «تبیین ابعاد چهارگانه صلاحیت مربی در منظومه فکری آیتالله مصباح یزدی» که در قم برگزار شد، حجتالاسلام ابوالفضل نیکونظر به تشریح دیدگاههای تربیتی پرداخت. وی با اشاره به بحران چندوجهی معنویت و اخلاق در جهان معاصر، علیرغم پیشرفتهای علمی و فناوری، بر ضرورت بازاندیشی در مفهوم تربیت و احیای نقش محوری مربی تأکید کرد.
- در منطق اسلامی، تزکیه نفس مقدم بر تعلیم است
- مربی باید الگوی عملی و راهنمای شکوفایی استعدادهای فطری باشد
- چهار بعد صلاحیت مربی: فردی-اخلاقی، علمی-معرفتی، مهارتی و اجتماعی - فرهنگی
- بعد فردی-اخلاقی شامل اخلاص، عطوفت، تواضع و تعهد است
- مربی بصیر باید مسیر رشد و موانع آن را بشناسد
“در منطق تعلیم و تربیت اسلامی، تزکیه نفس مقدم بر تعلیم است و این امر، نقش مربی را بهعنوان الگوی عملی برجسته میسازد.”
“تربیت در این منظومه محدود به فرد نیست، بلکه افق تمدنی و اجتماعی دارد.”
این دیدگاهها نشان میدهد که تربیت اسلامی رویکردی جامع داشته و نقش مربی در هدایت به سوی کمال انسانی را محوری میداند.



