کاظمی: اجرای سند تحول بنیادین اولویت قطعی آموزش و پرورش است
وزیر آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین را اولویت اصلی وزارتخانه دانست و بر نقش نظام تعلیم و تربیت در ایجاد انسجام اجتماعی تأکید کرد. وی همچنین به چالشهای عدالت آموزشی و نیاز به تحول در روشهای آموزشی اشاره نمود.

سند تحول بنیادین و نقش آموزش و پرورش در انسجام اجتماعی
وزیر آموزش و پرورش علیرضا کاظمی در همایش چهلمین سالگرد تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، اجرای سند تحول بنیادین را اولویت قطعی این وزارتخانه اعلام کرد. وی انسجام اجتماعی را محور اصلی سیاستگذاریهای جدید دانست و تأکید کرد که تمام تلاش مجموعه بر اجرای این سند جامع و راهبردی معطوف است.
چالشهای پیش روی تحول آموزشی
- برنامه درسی آموزشزده: وزیر آموزش و پرورش به اشکالات اساسی در نظام برنامهریزی درسی اشاره کرد که بیش از حد بر آزمون و حفظیات متمرکز است
- عدالت آموزشی: شکافهای طبقاتی و تفاوت در امکانات آموزشی میتواند به گسست اجتماعی دامن بزند
- فاصله تکنولوژیکی: شکاف میان فضای مجازی دانشآموزان و امکانات معلمان نیازمند توجه فوری است
- فضای آموزشی خشک: نظام فعلی دانشآموزان را درگیر تستزنی کرده و کارکردهای تربیتی را تضعیف نموده است
- نیاز به حمایت: اجرای سند تحول بنیادین نیازمند حمایتهای جدی مادی و معنوی است
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: “اگر ما کارکرد نظام تعلیم و تربیت را در حوزه انسجام اجتماعی نگاه کنیم، میبینیم که شاید بهترین نقش را هر کشوری در انسجام بخشی به جامعه خود خواهد داشت.”
کاظمی هشدار داد: “این فضا دانشآموزان را دائماً درگیر حفظ و تستزنی میکند در حالی که کارکردهای اصلی تربیتی را از بین برده است.”
در دولت چهاردهم، توسعه عدالت آموزشی با رویکرد کمی و کیفی و تحول در روشهای آموزشی در دستور کار قرار گرفته است. وزیر آموزش و پرورش تعهد خود را به ادامه اجرای نقشه راه سند تعلیم و تربیت اعلام کرد.



