رویکرد جدید وزارت علوم برای جبران افت علمی؛ همکاری پژوهشی با چین
سرپرست معاونت پژوهشی وزارت علوم تأکید کرد که کیفیت مقالات علمی مهمتر از رتبههاست و برای ارتقای کیفیت، فراهمسازی تجهیزات پژوهشی، شبکهسازی علمی و توسعه همکاریهای بینالمللی با چین در دست اقدام است.
رویکرد جدید وزارت علوم برای ارتقای کیفیت علمی
سرپرست معاونت پژوهشی وزارت علوم، سید مهدی ابطحی، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره راهکارهای جبران کاهش رتبه علمی کشور توضیح داد. وی با اشاره به دو رویکرد متفاوت در مواجهه با افت رتبههای علمی، تأکید کرد که رویکرد کمّی یعنی توجه به تعداد مقالات کافی نیست، زیرا بسیاری از مقالات ایرانی در پایگاههای بینالمللی نمایه نمیشوند. البته نمایهسازی تنها باعث دیدهشدن بیشتر مقالات میشود و لزوماً به ارتقای اثرگذاری علمی منجر نمیگردد.
ابطحی خاطرنشان کرد که برای افزایش کیفیت واقعی مقالات، نیاز به اقدامات عمیقتری وجود دارد:
- فراهمسازی ابزارها و تجهیزات پژوهشی مناسب
- شبکهسازی علمی از طریق انجمنهای علمی
- توسعه روابط بینالمللی شامل مذاکرات با آکادمی علوم چین
"مهمتر از رتبهها، کیفیت مقالات است. افزایش دیده شدن مقالات ممکن است بهصورت مقطعی بر رتبهها اثر بگذارد، اما برای تأثیرگذاری علمی واقعی نیازمند اقدامات عمیقتر هستیم."
"اگر ما جزو پنج کشور اول نباشیم، عملاً در معادلات علمی جهانی دیده نمیشویم."
وی با طرح این سوال که "کدام ارزشمندتر است: تولید ۲۰ هزار مقاله یا مشارکت در کسب جایزه نوبل؟" بر ضرورت سرمایهگذاری در کارهای عمیق علمی تأکید کرد. این رویکرد جدید نشان میدهد که وزارت علوم به جای تمرکز صرف بر آمار، به دنبال ارتقای کیفیت و تاثیرگذاری واقعی پژوهشهای علمی است.




