هدایتی: ظرفیتهای مرز آستارا فراتر از پذیرش فعلی کامیونها است
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری اعلام کرد ظرفیتهای مرز آستارا به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه فراتر از پذیرش فعلی کامیونها است. این مرز به عنوان هاب لجستیکی فعال در منطقه قفقاز شناخته میشود.

ظرفیتهای توسعهیافته مرز آستارا
مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری تأکید کرد که مرز آستارا به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه و نزدیکی به حوزه قفقاز و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، یکی از هابهای فعال و رو به توسعه لجستیکی کشور محسوب میشود. با توجه به تفاهمنامههای عوارض ترجیحی میان ایران و کشورهای عضو اوراسیا، حجم تجارت بهویژه در حوزه محصولات کشاورزی و باغی ایران در ماههای پایانی هر سال میلادی افزایش چشمگیری دارد.
پروژههای توسعهیافته
- راهاندازی بارانداز ریلی و احداث پل دوم مرزی در منطقه باغچهسرای آستارا
- افزایش ظرفیت تردد کامیونها با بهرهبرداری از پل دوم در دیماه ۱۴۰۲
- توسعه پسکرانه پایانه مرزی با افزودن دو و نیم هکتار به محدوده
چالشهای پیشرو
"با وجود توسعه زیرساختها، میزان پذیرش کامیونها از سوی جمهوری آذربایجان هنوز متناسب با ظرفیت ایجاد شده افزایش نیافته"
"سامانه مکانیزه نوبتدهی در آستارا راهاندازی شده که امکان مدیریت ترافیک کامیونهای ترانزیتی از سراسر کشور را فراهم میکند"
امیدواریم با تکمیل مقدمات فنی و برقراری ارتباط وبسرویسی میان گمرک ایران و سازمان راهداری، بتوانیم از ظرفیت هر دو پل مرزی آستارا به شکل کامل بهرهبرداری کنیم.




