متا در پرونده انحصارطلبی FTC پیروز شد؛ جدایی اینستاگرام و واتساپ متوقف ماند
متا به ریاست مارک زاکربرگ در پرونده انحصارطلبی FTC پیروز شد و از فروش اجباری اینستاگرام و واتساپ جلوگیری کرد. قاضی بواسبرگ حکم داد که FTC نتوانسته انحصار متا در بازار رسانههای اجتماعی را اثبات کند.

پیروزی متا در پرونده انحصارطلبی FTC
شرکت متا به ریاست مارک زاکربرگ در یک پرونده قضایی تاریخی پیروز شد و از تفکیک اجباری پلتفرمهای اینستاگرام و واتساپ جلوگیری کرد. قاضی جیمز بواسبرگ در دادگاه فدرال واشنگتن دیسی اعلام کرد که کمیسیون فدرال تجارت (FTC) نتوانسته است اثبات کند که متا در بازار "شبکههای اجتماعی مبتنی بر ارتباطات دوستان و خانواده" انحصار دارد. این پرونده پنج سال به طول انجامید و FTC متهم کرده بود که متا از استراتژی "خرید یا نابودی" برای حذف رقبا استفاده میکند.
- متا در سال ۲۰۱۲ اینستاگرام را به مبلغ ۱ میلیارد دلار خریداری کرد
- خرید واتساپ در سال ۲۰۱۴ با ۱۸ میلیارد دلار انجام شد
- قاضی اعلام کرد FTC در تعیین مرزهای بازار محصولات متا "با مشکل مواجه شده است"
- متا ادعا کرد با رقبایی مانند یوتیوب و تیکتاک رقابت میکند
- FTC اعلام کرد از این حکم "عمیقاً ناامید" است و گزینههای خود را بررسی میکند
قاضی بواسبرگ نوشت: "دادگاه نتیجه میگیرد که این نهاد نتوانسته بار اثبات را بر عهده بگیرد: متا در بازار مرتبط انحصاری ندارد"
سخنگوی متا گفت: "این تصمیم رقابت شدید متا را به رسمیت میشناسد. محصولات ما برای مردم و کسبوکارها مفید هستند"
این پرونده نگاه جالبی به پشت صحنه تفکر زاکربرگ در مورد خرید شرکتها برای خنثی کردن رقبا ارائه داد. اگرچه متا در دادگاه پیروز شد، اما سهام این شرکت در روز حکم حدود ۱٪ کاهش یافت.


