رای لی، بنیانگذار کلولی، تأکید میکند که تب ویرال در شبکههای اجتماعی برای رشد پایدار کافی نیست
بنیانگذار کلولی با اشاره به این که آگاهی از برند به تنهایی منجر به رشد پایدار نمیشود، از اشتراکگذاری معیارهای مالی این استارتاپ تنها چهار ماه پس از بیان رشد سریع آن خودداری کرد.

کلولی و چالش رشد پایدار
رای لی، بنیانگذار استارتاپ کلولی، در رویداد TechCrunch Disrupt 2025 اعتراف کرد که تبلیغات ویرال در شبکههای اجتماعی به تنهایی برای تضمین رشد بلندمدت کافی نیست. وی که شرکتش در آوریل با کمپینهای جنجالی برای محصولی که ادعا میشد به کاربران کمک میکند “در همه چیز تقلب کنند” به صحنه فناوری پا گذاشت، اکنون بر تمرکز بر محصولی متمرکز شده است که نیاز واقعی بازار را برآورده کند. لی گفت: “شاید ما زودتر از موعد راهاندازی کردیم. ایده این بود که چیزی را راهاندازی کنیم که به زحمت کار میکند و اگر کاربران اولیه کافی جذب کنیم، آنها موارد استفاده را برای ما پیدا خواهند کرد.”
- کلولی در ژوئن محصول سازمانی خود را معرفی کرد که ادعا میشد برای تماسهای فروش، پشتیبانی مشتری و تدریس از راه دور کاربرد دارد.
- این استارتاپ اخیراً دامنه فعالیت خود را محدود کرده و وبسایت جدیدی معرفی کرده که محصول را به عنوان دستیار هوش مصنوعی برای جلسات توصیف میکند.
- لی اعلام کرد که هدف فعلی شرکت “تبدیل شدن به بهترین یادداشتبردار هوش مصنوعی” است که با بازار مصرفکننده شروع میشود.
- کلولی در ژوئن ۱۵ میلیون دلار سرمایه سری A از Andreessen Horowitz جذب کرد.
- لی دیگر تمایلی به اشتراکگذاری معیارهای مالی شرکت ندارد و گفت: “اگر خوب عمل کنید، کسی درباره آن صحبت نمیکند، اما اگر بد عمل کنید، همه فقط درباره بد عمل کردن شما صحبت خواهند کرد.”
لی در صحنه گفت: “باید هرگز اعداد درآمد را به اشتراک نگذارید.” وی افزود: “هر کسی که جلسه یا مصاحبهای دارد این را آزمایش میکند.”
تجربه کلولی نشان میدهد که در زمینه نرمافزار، توجه رسانههای اجتماعی تنها تا حدی پیش میرود اگر شرکت محصول قویای برای حفظ مشتریان پس از جذب اولیه آنها نداشته باشد.
