نقد نمایشگاه هنر آسیای جنوبی: مجسمههای هیجانانگیز در میان همسایگان ملالآور
نمایشگاه هنر آسیای جنوبی در آکادمی سلطنتی لندن مجسمههای سورئال مِرینالینی موکرجی را به نمایش گذاشته، اما این آثار در میان کارهای هنرمندان کماهمیتتر گم شدهاند. این نمایشگاه داستان منسجمی را روایت نمیکند و از انرژی آثار اصلی میکاهد.

نقد نمایشگاه هنر آسیای جنوبی
نمایشگاه «داستانی از هنر آسیای جنوبی» در آکادمی سلطنتی لندن با تمرکز بر آثار مرینالینی موکرجی (۱۹۴۹-۲۰۱۵) افتتاح شده است. مجسمههای سورئال او که از الیاف طبیعی بافته شدهاند، ترکیبی هیجانانگیز از طبیعت، اسطورهشناسی هندی و نمادهای مقدس هستند. اثر «پکشی» (به معنی پرنده) که در ورودی نمایشگاه قرار دارد، نمونهای از نگاه منحصربهفرد این هنرمند به جهان طبیعی است.
- موکرجی با الهام از هنر فولکلور و مذهبی هند، آثاری خلق کرده که همزمان معنوی و حسی هستند.
- نمایشگاه بهجای تمرکز روی آثار درخشان موکرجی، آنها را در میان آثار هنرمندان کماهمیتتر محصور کرده است.
- عنوان نمایشگاه وعده روایت یک قرن هنر آسیای جنوبی را میدهد، اما داستان منسجمی ارائه نمیدهد.
- آثار موکرجی فراملی هستند و تنها به فرهنگ هندی محدود نمیشوند.
- این نمایشگاه فرصت نمایش قدرت هنری موکرجی را از دست داده است.
«هنر موکرجی ریشه در فرهنگ خود دارد اما از مرزهای محلی فراتر میرود.» «نمایشگاه بهجایhighlight کردن آثار برجسته، آنها را در میان کارهای متوسط گم میکند.»
به طور کلی، این نمایشگاه با وجود داشتن آثار استثنایی، به دلیل چیدمان ضعیف و عدم تمرکز، نتوانسته است justice را به هنر مرینالینی موکرجی ادا کند.
