پیدایش گیجکننده شیکهای پروتئینی: چگونه یک 'گلولۀ گوشتی' به صنعت میلیارد دلاری تبدیل شد
در سال ۱۸۶۵ اولین محصول پروتئینی از 'پوست و لاشۀ گاو ذوبشده' تشکیل میشد. اکنون شمار بیشماری شیک در بازار موجود است - از جمله محصولی از یک شف میشلنستاره. چرا همه آنها را مینوشند؟

رشد صنعت شیکهای پروتئینی
صنعت شیکهای پروتئینی که از یک «گلولۀ گوشتی» در سال ۱۸۶۵ آغاز شد، اکنون به بازاری ۲۴.۸ میلیارد دلاری در سطح جهانی تبدیل شده است. این تحول با معرفی محصولات لوکس مانند شیک «میلر پرادا» برای برند هرموسا که با فوم زعفران و اسپیرولینا آبی تزئین میشود، به اوج جدیدی رسیده است. بر اساس نظرسنجی YouGov، ۲۵٪ از بزرگسالان بریتانیا به طور منظم شیک پروتئین مصرف میکنند که این عدد در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال به ۳۷٪ میرسد.
- اولین محصول پروتئینی مصرفی در سال ۱۸۶۵ توسط یوستوس فون لیبیگ به عنوان جایگزین گوشت معرفی شد
- در دهه ۱۹۵۰، شیکهای Super Hi-Protein باب هافمن اولین نمونه نزدیک به محصولات امروزی بودند
- رژیمهای غذایی کمکربوهیدرات مانند آتکینز در دهه ۱۹۷۰ پروتئین را با کاهش وزن مرتبط ساختند
- رسانههای اجتماعی و تأثیرگذاران فیتنس در دهه ۲۰۱۰ به محبوبیت پروتئین شتاب بخشیدند
- خشکسالی وی به عنوان مادۀ اولیۀ اصلی، باعث افزایش قیمت و کمبود جهانی شده است
اریکا تامایو، بنیانگذار هرموسا میگوید: «ما این شیک را به عنوان یک بیانیه ساختیم. مردم اکنون درک میکنند که سلامتی لوکس است و همگان در آن سرمایهگذاری میکنند.»
هانا کاتینگ-جونز، مورخ غذایی هشدار میدهد: «نباید همه وجوه دیگر غذایی را با شمردن هر کالری و درشتمغذی جایگزین کنیم. ما ربات نیستیم - غذا درباره انسان بودن است.»
کارشناسان تغذیه مانند دکتر لینیا پاتل تأکید میکنند که اولویت باید با «غذا اول» باشد، زیرا منابع کامل غذایی حاوی مواد مغذی و ترکیباتی هستند که مکملها قادر به تقلید آن نیستند. با این حال، پودرهای پروتئینی میتوانند به عنوان یک ابزار کمکی در رژیم افراد فعال مفید واقع شوند.



