مدیرعامل سونو: تولید موسیقی با تایپ متن “فعالیت واقعی” محسوب میشود
استارتاپ هوش مصنوعی سونو که به دلیل آموزش مدل بر روی محتوای دارای حق کپیبرداری مورد شکایت واقع شده، ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرد. مدیرعامل آن اظهار کرده که تولید موسیقی با نوشتن یک متن “فعالیت واقعی” است، اما این دیدگاه با انتقادات زیادی مواجه شده است.

دیدگاه جنجالی مدیرعامل سونو درباره تولید موسیقی با هوش مصنوعی
شرکت سونو که یک استارتاپ فعال در حوزه هوش مصنوعی موسیقی است، اخیراً ۲۵۰ میلیون دلار سرمایهگذاری دریافت کرده و ارزش آن به ۲.۴۵ میلیارد دلار رسیده است. مایکی شولمن، مدیرعامل و بنیانگذار سونو، در مصاحبهای اعلام کرد که "آینده بزرگی برای موسیقی وجود دارد که در آن افراد بیشتری به روشی واقعاً فعال به تولید موسیقی میپردازند". این اظهارات در حالی مطرح میشود که سونو به دلیل آموزش مدل خود بر روی محتوای دارای حق کپیبرداری از سوی سه شرکت بزرگ موسیقی، RIAA و برخی هنرمندان مستقل مورد شکایت قرار گرفته است.
- سونو primarily با قابلیت Create خود شناخته میشود که با استفاده از یک متن، کل قطعات موسیقی را تولید میکند.
- سونو همچنین سرویس Studio را راهاندازی کرده که شبیه به یک ایستگاه کاری صوتی دیجیتال سنتی است و امکان ویرایش عمیق ترکها را فراهم میکند.
- با این حال، دسترسی به سونو Studio نیازمند پرداخت هزینهای ماهانه ۲۴ دلار است که آن را از رقبای ارزانتر مانند FL Studio یا GarageBand متمایز میکند.
- نویسنده که خود یک موسیقیدان است، این دیدگاه را "توهینآمیز" میداند و معتقد است هوش مصنوعی ارزش موسیقی را کاهش میدهد.
- پلتفرمهای استریم مانند دیزر، کوبوز و حتی اسپاتیفای نیز موسیقی تولید شده کاملاً توسط هوش مصنوعی را کمارزش دانسته و اقدام به حذف یا کاهش visibility آن کردهاند.
نیک کانواس از کانال یوتیوب Mic the Snare میگوید: "نتیجه همه اینها این است که موسیقی ضبط شده دیگر خاص نیست."
مایکی شولمن میگوید: "آینده بزرگی برای موسیقی وجود دارد که در آن افراد بیشتری به روشی واقعاً فعال به تولید موسیقی میپردازند."
در نهایت، به نظر میرسد سونو نه دسترسی به ابزارهای خلاقانه را دموکراتیک میکند (چون این اتفاق قبلاً افتاده است)، بلکه راهی برای دور زدن توسعه مهارت، تلاش لازم برای خلق هنر و پرورش غرایز خلاقانه ارائه میدهد. به عبارت دیگر، سونو به طور کامل فرآیند خلاقانه را حذف میکند.



