توسعهدهندگان پیسی از سلطه فروشگاه استیم و بازار خاکستری نگران هستند
بر اساس مطالعه جدید، ۷۲٪ توسعهدهندگان معتقدند استیم موقعیت شبهانحصاری در بازار بازیهای پیسی دارد و ۷۵٪ درآمد استودیوها از این پلتفرم تأمین میشود. نگرانیهایی درباره انحصارگرایی و بازار خاکستری وجود دارد.

نگرانی توسعهدهندگان از انحصار استیم و بازار خاکستری
بر اساس مطالعهای که توسط Atomik Research انجام شده و GamesIndustry.biz گزارش داده، بیش از ۲۰۰ مدیر ارشد بخش بازیسازی در بریتانیا و آمریکا معتقدند که استیم با اختلاف زیادی بیشترین سهم بازار توزیع بازیهای پیسی را در اختیار دارد. هفتاد و دو درصد از مدیران استودیوها باور دارند که این پلتفرم به موقعیتی شبهانحصاری دست یافته است. نتایج نشان میدهد که بیش از ۷۵٪ درآمد اکثر استودیوها حتی با وجود حضور در پلتفرمهای جایگزین مانند EGS یا فروشگاه ایکسباکس، از طریق استیم تأمین میشود.
- نگرانی از انحصارگرایی: سلطه استیم محدودیت انتخاب و نگرانیهایی درباره انحصارگرایی ایجاد کرده است.
- جستجو برای راههای جایگزین: ۸۰٪ توسعهدهندگان به فروشگاههای دیجیتال جدید مانند Fanatical و Humble Bundle روی میآورند.
- بازار خاکستری: پلتفرمهایی مانند G2A و Kinguin که کلیدهای دیجیتال را از منابع غیررسمی میفروشند، میتوانند منافع مالی توسعهدهندگان را کاهش دهند.
- پیشبینی افزایش درآمد: ۷۵٪ پاسخدهندگان پیشبینی کردهاند که با استفاده از فروشگاههای جایگزین حداقل ۱۰٪ افزایش درآمد خواهند داشت.
برخی سازندگان مستقل خرید بازی از بازارهای غیررسمی را بدتر از دزدی بازی میدانند. استیم همچنان جایگاه نخست خود را در دنیای بازیهای پیسی حفظ کرده است.
اگرچه توسعهدهندگان به دنبال تنوعبخشی در بازار توزیع هستند، اما سلطه استیم همچنان ادامه دارد و بحثها درباره تاثیر انحصار این پلتفرم تقویت شده است.
