یادداشت گیم اواردز: اکسپدیشن ۳۳ سفری در مرز رویا و واقعیت
تحلیل بازی Expedition 33 که در مرز بین رویا و واقعیت حرکت میکند و به مفاهیم عمیقی مانند چرخه سرنوشت و مبارزه با تقدیر از پیش نوشته شده میپردازد.

اکسپدیشن ۳۳: سفری به اعماق روان انسان
Clair Obscur: Expedition 33 یک بازی نقشآفرینی نوبتی است که فراتر از سرگرمی صرف، به مفاهیم فلسفی عمیقی میپردازد. این بازی تجربهای شخصی ارائه میدهد که در آن بازیکن با چرخهای به نام "سال ۳۳" روبرو میشود - چرخهای شکستناپذیر که هر نسلی را نابود میکند و جهان مجبور به بازسازی خود میشود.
شخصیتهای بازی بیشتر شبیه کاراکترهای یک دفتر شعر هستند تا شخصیتهای معمول بازیها. هر یک با تراژدی خاص خود زندگی میکنند و در میانه پذیرش و مبارزه گرفتار شدهاند. ورسو نقش رهبر و قربانی را همزمان بازی میکند، لونه با شادیهای رنگباختهاش دستوپنجه نرم میکند و مائل بیشتر از دشمنان بیرونی از درون خود میترسد.
- سیستم مبارزه مبتنی بر ریتم، نبردها را به تجربهای موسیقایی تبدیل میکند
- محیطهای بازی لایهلایه و عمیق، بیشتر حالتها را نمایش میدهند تا مکانها
- ترکیب ظریف رنج و زیبایی در سراسر بازی قابل مشاهده است
- بازی پرسشهای فلسفی عمیقی درباره تقدیر و اراده آزاد مطرح میکند
- شخصیتها نه برای پیروزی نهایی، بلکه برای آزمایش امکان تغییر میجنگند
"اگر بدانی تقدیر از پیش نوشته شده، آیا باز هم میجنگی؟"
"گاهی حتی جنگیدن نیز میتواند صورتی از زیبایی داشته باشد، هنگامی که انتخاب دیگری وجود ندارد"
اکسپدیشن ۳۳ در نهایت سفری است درباره شجاعت روبرو شدن با ترسها و پذیرفتن این واقعیت که ممکن است همه چیز رو به نابودی رود، اما این موضوع ارزش تلاش را از بین نمیبرد.


