رکود بازار لوازم خانگی و جایگزینی تعمیر به جای خرید
حاکمیت رکود بر بازار لوازم خانگی و گرایش مردم به تعمیر لوازم قدیمی به جای خرید کالای جدید به دلیل افزایش شدید قیمتها و کاهش قدرت خرید.

بازار لوازم خانگی در چنگال رکود
رکود شدیدی بر بازار لوازم خانگی حاکم شده است که شرایط بسیار دشواری را برای فروشندگان ایجاد کرده است. افزایش قیمتها و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده است که الگوی مصرف تغییر کند و مردم به جای خرید کالای جدید، به تعمیر وسایل قدیمی خود روی آورند. بررسیهای میدانی نشان میدهد که قیمت برخی از اقلام لوازم خانگی از ابتدای سال تاکنون بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته و برخی کالاهای خاص حتی افزایش قیمتی بیش از ۱۰۰ درصد را تجربه کردهاند. این شرایط باعث شده است که فروشندگان با کاهش شدید مشتری مواجه شوند و در مقابل، تعمیرکاران جایگاه ویژهای در خط اول تماس مشتریان پیدا کنند.
- کاهش قدرت خرید خانوارها به عنوان اصلیترین عامل تغییر الگوی مصرف
- افزایش قیمت برخی برندهای خاص مانند اسمگ و نینتا تا ۱۵۰ درصد
- گرایش مردم به خرید قسطی به امید کاهش اثر نوسانات قیمتی
- محدودیت واردات قطعات و افزایش هزینه تولید به عنوان عوامل موثر در رشد قیمتها
- تغییر رفتار مصرفکنندگان از تعویض به تعمیر وسایل خانگی
«برخی از لوازم برندهای اسمگ و نینجا از ابتدای سال تا به امروز تا حدود ۱۵۰ درصد گران شدهاند.» «تعمیر جای خرید را گرفت؛ کاهش مداوم قدرت خرید خانوارها باعث شده الگوی مصرف لوازم خانگی دگرگون شود.»
در نهایت میتوان گفت که تداوم رکود و تورم در بازار لوازم خانگی، خرید این کالاها را از یک انتخاب معمولی به تصمیمی سخت و اجباری تبدیل کرده است.




