کاکایی: شیراز قطب عقلانیت ایران در مکتب حکما است
استاد فلسفه دانشگاه شیراز، این شهر را نه تنها «شهر عشق» بلکه مهد تلاقی عقلانیت، حکمت و عرفان در جهان اسلام معرفی کرد که به امنترین پناهگاه فکری ایران در برابر حملات مغول تبدیل شد.

شیراز به عنوان قطب عقلانیت ایران در مکتب حکما
حجتالاسلام قاسم کاکایی، استاد فلسفه دانشگاه شیراز، در همایش بینالمللی «جایگاه شیراز در اعتلای علوم عقلی ایران» تأکید کرد که شیراز نه تنها «شهر عشق» بلکه مهد تلاقی عقلانیت، حکمت و عرفان در جهان اسلام است. این شهر در دوران حمله مغول بهعنوان امنترین پناهگاه فکری ایران عمل کرد و توانست فرهنگهای مهاجم را در خود هضم کند. مکتب شیراز بر پایه دو مؤلفه اصلی معرفت و عشق بنا شده است، بهطوری که معرفت، مسیر رسیدن به عشق تلقی شده است.
- شیراز همواره محل مهاجرت فرزانگان از سراسر جهان اسلام بوده است.
- ویژگی برجسته مکتب شیراز، رواداری فرهنگی آن بود که باعث شد در برابر حملات مغول مقاومت کند.
- این شهر مرکز شکلگیری حکمت متعالیه بود که فاصله بین خواجه نصیرالدین طوسی تا ملاصدرا را پوشش میدهد.
- مدارس منصوریه و خان، کانون اصلی این جریان عقلانیت در شیراز بودند.
- شخصیتهای بزرگی مانند میر سید شریف جرجانی، صدرالدین دشتکی و ملاصدرا در این مدارس فعالیت میکردند.
«شیراز همواره محل مهاجرت فرزانگان از سراسر جهان اسلام بوده است.» «مکتب شیراز بر پایه دو مؤلفه اصلی یعنی معرفت و عشق بنا شده است.»
مکتب شیراز با رسیدن به اصالت وجود، مبانی عرفانی شیخ اشراق را تبیین فلسفی کرد و در نهایت، در برابر بتهای فکری، بر سه اصل کلیدی جهلزدایی، جهالتزدایی و جاهلیتزدایی تأکید کرد.




