تحلیل محتوای طنز سیاسی در برنامههای دیروقت تلویزیون آمریکا: افزایش ۹۲ درصدی جوکهای محافظهکارانه
بر اساس مطالعهای جدید، ۹۲ درصد از جوکهای برنامههای کمدی دیروقت در سال ۲۰۲۵ محافظهکاران را هدف قرار دادهاند که افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل نشان میدهد. مهمانان لیبرال نیز ۱۰۰ به ۱ بر مهمانان محافظهکار غالب بودهاند.

تحلیل تغییرات محتوای طنز سیاسی در برنامههای دیروقت
بر اساس دادههای انحصاری منتشر شده، برنامههای کمدی دیروقت تلویزیون آمریکا در سال ۲۰۲۵ تمایل چپگرایانه قابل توجهی از خود نشان دادهاند. مطالعه رسانهای NewsBusters که ۸۱۸ اپیزود از برنامههایی مانند Jimmy Kimmel، Stephen Colbert و Jimmy Fallon را تحلیل کرده، نشان میدهد که ۹۲ درصد از جوکها محافظهکاران را هدف گرفتهاند. این رقم نسبت به سال قبل ۱۰ درصد افزایش یافته است.
- میزبانان تنها دو مهمان محافظهکار را دعوت کردند در مقابل ۱۹۷ مهمان لیبرال
- جوکهای مربوط به دونالد ترامپ به عدد حیرتانگیز ۷۰۴۵ بار رسید
- جیمی کیمل با ۲۹۷۵ جوک ضد محافظهکار رکورددار بود
- برنامه Colbert به عنوان "جلسه درمانی برای چپگرایان" توصیف شد
"اعداد دروغ نمیگویند. به اصطلاح کمدینهای دیروقت بخشی از کل مجتمع رسانهای نخبهگرایی هستند که سالها نفرت از محافظهکاران را تغذیه کردهاند" - دیوید بوزل
این روند نشاندهنده تحول قابل توجه در فضای رسانهای آمریکا و نقش برنامههای کمدی در شکلدهی به گفتمان سیاسی است.

