چالش قاچاق سوخت در مرزهای غربی ایران/ چرا حذف قاچاق سوخت امکانپذیر نیست؟
اختلاف قیمت سوخت با کشورهای همسایه و محدودیتهای زیرساختی باعث شده که حذف کامل قاچاق سوخت حتی با افزایش نظارتها و سامانهای شدن فرآیند توزیع امکانپذیر نباشد.
چالش قاچاق سوخت در مرزهای غربی ایران
صنعت نفت ایران با پیشینهای تاریخی در استان کرمانشاه آغاز شد، جایی که نخستین چاه نفت در حوزه نفتشهر کشف گردید. این استان با داشتن پالایشگاه قدیمی کرمانشاه و هفت ناحیه عملیاتی سوخترسانی، نقش مهمی در تأمین انرژی کشور ایفا میکند. مصرف روزانه بنزین در استان بیش از ۲.۵ میلیون لیتر است که بالاتر از میانگین کشوری میباشد.
- مصرف بالای سوخت به دلایل تردد مرزی، خودروهای فرسوده و توسعه کشاورزی
- توسعه CNG با ۷۸ جایگاه و ظرفیت ۳۵ میلیون مترمکعب در ماه
- نظارت دقیق بر ۱۸۰ جایگاه سوخت با پایش ماهانه ۵ باره
- تأمین پایدار سوخت نیروگاهها و خانوارهای روستایی
- برنامههای آینده شامل توسعه جایگاههای CNG، LPG و ایستگاههای شارژ خودروهای برقی
پیمان بهرامی: “اختلاف قیمت سوخت بین ایران و کشورهای همسایه عامل اصلی قاچاق است. سامانهای شدن فرآیند توزیع و همکاری با نهادهای امنیتی از مهمترین اقدامات جلوگیری از قاچاق است.”
مدیرعامل شرکت پخش: “تا زمان وجود اختلاف قیمت با کشورهای همسایه، حذف کامل قاچاق امکانپذیر نیست.”
کرمانشاه با وجود چالشهای متعدد از جمله قاچاق سوخت، توانسته با مدیریت هوشمند و توسعه زیرساختهای انرژی، پایداری تأمین سوخت را حفظ کند و میتواند به الگویی موفق در مدیریت انرژی غرب کشور تبدیل شود.




