احترام جهانی به عکاسی آگاه به طبقات اجتماعی مارتین پار
عشق بیقید به عکاس فقید در فرانسه و سایر نقاط جهان در تضاد با گاهبهگاه اظهارات محافظهکارانه در بریتانیا قرار دارد. پار که آثارش مناسک و آداب زندگی بریتانیایی را ثبت کرد، در سطح جهانی بهویژه در فرانسه، ژاپن و آمریکا مورد تقدیر قرار گرفته است.

مارتین پار: احترام جهانی به عکاسی طبقاتی
مرگ مارتین پار، عکاس بریتانیایی که آثارش مناسک و آداب زندگی بریتانیایی را با نگاهی طنزآمیز و گاه انتقادی به طبقه اجتماعی ثبت کرد، در فرانسه خبر اول روزنامهها بود و زندگی و کارش در کشورهایی مانند آمریکا و ژاپن مورد تجلیل قرار گرفت. در حالی که زادگاهش انگلستان گاهی در مورد نقش طبقه در نگاه طنزآمیز پار تردید داشت، کشورهایی مانند فرانسه مدتها است که این هنرمند را "مانند یک ستاره راک یا سینما" میستایند.
- پار نخستین بار در جشنواره عکاسی آرل در سال ۱۹۸۶ بهعنوان یک هنرمند جدی شناخته شد.
- نفوذ او در آلمان بیشتر از طریق مطبوعات و در مجله دی سایت مشهود بود.
- در آمریکا، نگاه او به چیزهای بیقاعده و پوچ با ژورنالیسم گونزوی مجله Vice همخوانی داشت.
- در ژاپن، عکاسی مشاهدهای او همراه با طنز و کنایه به خوبی درک شد.
- پروژههای متأخر او مکانهای مختلف جهانی از هنگکنگ تا ماچو پیچو را دربر گرفت.
کوئنتین باجاک، متصدی هنری، میگوید: "در فرانسه این یک عشق واقعی از دهه ۱۹۹۰ بود. ما در فرانسه میگوییم: 'هیچ کس در سرزمین خودش پیامبر نیست'."
الیزابت رنستروم، سردبیر سابق عکس Vice، میگوید: "نفوذ پار بر عکاسی آمریکایی بیمرز احساس میشود. رنگهای اشباعشده، نزدیکی بیپرواو تمایل به قرار دادن پوچی در کنار صداقت، به عکاسان جوان آمریکایی یک واژگان بصری ارائه داد که بابت صراحت عذرخواهی نمیکرد."
در نهایت، در حالی که پار در بریتانیا بهعنوان یک وقایعنگار طنز از سنتهای انگلیسی به یاد آورده میشود، در کشورهایی مانند فرانسه و ژاپن جایگاه او بهعنوان یک هنرمند سیاسی که بر مدرنیته نظارت میکند، تکامل یافته است. نمایشگاه مرور آثار او با عنوان هشدار جهانی بر مضامین مصرف بیش از حد، فرهنگ خودرو و وابستگی به فناوری متمرکز خواهد بود.




